torsdag 21 mars 2013

Fortsättning av Tunika / klänning

Klänningen blev färdig så den fick sitta på under tisdagen när jag var i Huskvarna
Det kändes bra, modellen är lite som att man vore gravid  men åldern säger nog sitt så ingen vågar fundera över det hoppas jag....Jag trivdes i den ändå

 
Eftersom jag säljer PFAFF Symaskiner och har  Creative Sensationen hemma så håller jag på att testa olika tekniker för att kunna visa hur, och jag kan säga att den är helt underbar att jobba med. så.....
 på den här klänningen har jag testat ett par saker
Det går att göra applikationer direkt i maskinen och sedan brodera detta i bågen
Stöveln var det första projektet

Jag tog"stövelmallen" i maskinen och fixade till en bra storlek därefter använde jag mig av 2 sömmar som finns i symaskinen så att det ser ut som en snörning på stöveln,
Sen var det dax att brodera och då syr den först konturerna och sen lägger man ett tyg på och den syr på samma ställe. Därefter klipper man bort spilltyget och sedan broderar den satängsömmen runt om sist sydde den de små sömmarna
Jag använde mig av samma teknik med cirkeln runt stöveln för det var först ett prov och den kunde ju lika gärna få sitta på klänningens ärm.

 
Här har jag kombinerat Stövel, måttband och broderat direkt på klänningen,men tyckte att det kunde vara något mer i hörnet och det finns så fina bokstäver i Creative Sensation så jag ville prova dem
Kanske lite kaxigt med LG men så fick det bli
Måttbandet var också ett testbroderi , här hittade jag en annan mall på applikation
som jag fixade i rätt storlek till måttbandet.


Dekorationen på kjolen blev så här: en röd resår från mina lådor
Sen är det en kombinationssöm som finns i maskinen, jag utgår från samma punkt när jag börjar sömmen och då valde jag att sy den i 2 färger
små stråveck som jag helt enkelt pressade och flyttade nålen till vänster och satte på kantstickningsfoten med linjal i mitten
Längst ner har jag använt en underbar pressatfot eller veckbandapparaten som den heter.
 Hur lätt som helst att få fina veck på det ena tyget samtidigt som jag syr ihop det med det andra.
 
Det var jättekul att sy den!!
Mina skor till klänningen ihop med röda strumpor
 
 
 
 






5 kommentarer:

mulliga m sa...

Så fin den blev! Vad hade du för snygga skor eller stövlar till detta?

Jag blir mer och mer sugen på en veckbandsapparat till min symaskin också. Jag ska grunna lite på det. Man borde väl få ge sig själv en liten vårpresent eller hur...

Lisa sa...

Röda skor och strumpor
håller på att sticka något att lägga över axlarna i samma färg

Visst kan du unna dig en veckbandsapparat den var verkligen kul och bra
Ha en skön helg
Kram Lisa

Carina sa...

Den blev jättefin! Kul att du har skaffat en blog så vi kan förlja dej och se vad du syr!
Kram Carina

Anne-Lie sa...

Så snygg den blev, jag får väl ta fram mitt mönster och klippa ut i något bra tyg!
Anne-Lie

Vitlök sa...

Vad fin den är. Härlig modell. Snygga broderier :)