torsdag 18 april 2013

Sytt en Bh på en ny symaskin

I måndags fick jag hem en ny modell på symaskin, den är tänkt som en "resesymaskin"
och heter så fint som Passport 2.0 den väger endast 6.3 kg har 70 fina sömmar och Övermatare mm
Ett bra och naturligt test för mig när en ny modell kommer är..
 fungerar det bra att sy en Bh   Den skötte sig väldigt bra så här ser maskinen ut

Kortet med sömmarna trycker man in i en skåra när man sytt färdigt,
 det stora bordet är extra tillbehör med en väska som man hänger på den
hårda huven  på vilken det finns ett fack för sladd och pedal
 
Så skulle jag då sy en Bh och jag kan ju inte ha hur många som helst så den här gången är tanken på en mycket bra kompis som även var min allra första kund när jag sydde på beställning
Hon har inte provat min LG.Bh så jag tänkte att det är dax
(för det mesta har jag trixat och åter trixat till henne så vi får se hur det går)
Det är storlek 75 DD (kanske förstor men..)
Det är inte lätt att fota så det ser snyggt ut, dockan har inte rätt storlek
 men så här blev den
Jag har lagt spets i överkupan samt på mittbiten
Spetsen ligger över tyget samt att det är en tunn vadd i kupan
Min vän tycker om när spetsen ligger lite "utanför"


Så här klipper jag ut spetsen till överkupan, tänk på att det ska ligga i rätt "höjd" där pilen är
 
Så här blir då mönsterdelen i spets
 
Jag syr ihop kupan i tyg som vanligt och lägger då med spetsen ,
syr ihop tyg och vadd kupa enligt mönstret men viker då undan spetsen


Sen sträcker jag ut tyget över vadden och viker då upp spetsen
och fortsätter sömnaden efter mönsterbeskrivningen
Materialet är i ljust cremefärgad ton med lite inslag av rosa i spetsen
Kostnad för en Bh ca 200:- -250:- beroende på storlek
 

Inga kommentarer: