tisdag 7 maj 2013

Ridjacka (nya tyger)

Som många säkert vet så har jag ytterligare ett stort intresse nämligen hästar
För tillfället så har jag förmånen att få ta hand om en  "järnlady" som fyllde 21 år i söndags men beter sig som hon vore en unghäst titt som tätt
Härligt är det att få umgås och rida henne
Så var det så att jag behövde en bra ridjacka och var ute för att köpa en sådan
Ja sådär en 1000:- --1.500:- får man då betala för en bra sådan.
Ungefär samtidigt hade jag en försäljare från ett tysk tyggrossist hos mig , det visade sig att tyget fanns att köpa så....... vad gjorde jag då? jo naturligtvis köpte jag in en rulle av detta i rött samt marin
Det är ett så kallat Soft Shell  en fin fleece med en "blank sida" som gör att tyget blir vintätt.
en viss stretchighet har det och underbart att ha på sig.
fick en idé om att brodera ett foto av hästen vilket kanske inte var helt ultimat och kanske lite kaxigt men så här blev den:
Framsidan med lite kraftigare stickningar samt blixtlås vid ficköppningarna ( ej så  i mönstret)
men jag måste ju kunna lita på att mobilen ligger kvar i fickan


Baksidan av jackan
Fick lägga ett band runt broderiet eftersom det inte blev så snyggt med den sydda bården
Texten bestämnde jag mig för  när jackan var färdig

Mönstret jag använt mig av till jackan är Kwiksew 3452
Ett mönster jag använt  vid fler tillfällen, bra passform,
 mycket på grund av raglan ärmen






 
Nu har jag använt jackan och den fungerar alldeles utmärkt,vindtät och känns ändå inte "svettig"
Tvättmaskinen har den också besökt och såg ut som innan jag lade in den.

Samtidigt som jag tog hem detta tyg så tog jag återigen hem den underbara fleecen som kallas
"Pil Hot" den är tunn och smidigt, tål mycket tvätt och "andas".
Jag kallar den "träningsfleece" Jag har den i marin ,röd, mörk lila, mörkare grå.
Är du nyfiken på dessa tyger så skickar jag gärna ett litet prov eller naturligtvis skickar jag direkt

7 kommentarer:

Floraninan sa...

Vilken härlig jacka!! Jag har också funderat på att sy mina ridkläder men inte kommit till skott ännu, kanske ska ta och börja nu...;)
Jag tycker det blev väldigt fint med broderiet på ryggen, fin bild på din häst!

Froding sa...

Vore kul med ett tygprov på softshell och träningstyget!!

Lisa sa...

Tack
Ja det var riktigt kul att sy den
Nästa gång ska det bli en väst tänkte jag
Prova du på det för det är kul att ha lite fint på sig även i stallet
Mönstret finns hos mig om du skulle behöva
Lisa

Lisa sa...

Jag skickar dem till dig idag

Floraninan sa...

Jag är också intresserad av både mönstret och Softshelltyget. Hur mkt kostar det/m? Om du hellre vill skicka ett mail så är min mailadress: nina.rolf snabela telia.com.
Mvh Nina

carolinabjorkman sa...

Den blev jättefin. Vilket jobb du har lagt ner på den.

carolinabjorkman sa...

Fleece tyget kan jag starkt rekommendera. Har sytt en tröja i det och man blir härligt varm i den men aldrig svettig.