torsdag 12 december 2013

Tiden efter alla kurser

Tiden går nu fort inför julen vilket nog de flesta känner av
Själv har jag haft fullt upp med att komma ikapp med mejlen, fakturera och skicka paket efter alla mina kurser och nu känns det som jag kommit i fas

Trädgården har jag inte hunnit med i höst så för ett par veckor sedan gick jag ut och städade lite
Då hittade jag den här lilla "pärlan" tänk att rosor kan blomma i slutet av november

Jag har varit i stallet lite mer och kan ju inte låta bli att fota min "gamla dam"
Här står hon i boxen och väntar på att jag ska ta hand om henne för en ridtur
När  snön och stormen kom  har det blivit väldigt halt så vi får lugna oss lite med dessa och tur är då att hästarna har en härlig hage med många "rum" att vistas i där de även kan "leka av sig"
 
Eftersom jag fortfarande är Återförsäljare för Pfaff så vill jag nu under ett par veckor utforska lite i nya sömnadstekniker och tillbehör som jag inte hunnit med under hösten,
Först ut var Circular attachment
Ett verktyg för att kunna sy cirklar med mönstersömmar eller som applikationer
Jag behövde en ny gardin i Tv-rummet, hade köpt ett tyg på Ikea i höst.
Kan säga att det kanske var dumt att sätta händerna i ett så stort projekt när man ska testa en ny teknik. Skojigt var det ändå att får sy lite mönstersömmar och skapa lite annat än underkläder

Här är gardinen på plats, var inte lätt att fota.
Får nog bli något mer med detta verktyg och kanske en utförligare beskrivning
 
Behövde nya underlägg till bänken i köket och fick ett tips på kantavslutning
 av Jackueline som har JL.Sycenter i Jönköping när jag var där på hennes inspirationskväll.
Jag var på Jysk och inhandlade ett vaxdukstyg,
 tog fram lite vadd och en bit svart linnetyg till baksidan av tabletterna,
 tanken var att de skulle ligga lite mer still på bänken med tyg på baksidan
Nu så var det dags att prova nästa tillbehör Metal Hoop
Jag broderade en liten tomte i varje hörn
 
Sen hade jag ju köpt ett fint band hos JL. sycenter som jag valde att sy på längs nerkanten
 
Nästa steg var att pressa på en vadd mellan vaxtyget och linnetyget
Sen ställde jag in bred 2 trådig flatlock på min overlock
Använde mig av Ultra Solvy, ett mellanlägg som ser ut som en tjock plast
Det försvinner när man sköljer med kallt vatten
Detta mellanlägg fick ligga på rätsidan av underlägget
Här syr jag samtidigt som maskinen klipper
En jämn och fin kant
En Flatlock "drar man isär" vilket jag använder Ultra Solvyn till här
Klipper sedan av den nära kanten, då jag kan använda mitt mellanlägg till nästa söm

Något som jag inte är bra på är frihands kviltning, så jag tänkte att nu ska jag träna, tyckte att underläggen var för "fluffiga"
Det är svårt men jag är ändå rätt nöjd med mina underlägg
Har märkt att smulorna lägger sig i sömmarna, så bara att skaka av.
och det röda tyget är en vaxduk så det är bara att torka av


 
                             De senaste dagarna har symaskinen fått vila,
Lucia och julen närmar sig så lite stök och bakning i köket har det fått bli
Även om barnen inte är hemma längre så är det svårt att ta bort 30- årig tradition
Njuter fortfarande av att sätta på julmusiken , kavla och "pilla" och sen luktar det ju så gott i huset



 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

Floraninan sa...

Vad söta underläggen blev, gillar verkligen tomtarna! Önskar dig en riktigt God Jul med många🎅 och 🎁 massor av lugn o ro!

mulliga m sa...

Underlägen blev supersnygga. Härlig frihandskviltning.

Lisa sa...

Tack Nina och Malin
Ja det är kul att prova på andra sömnadstekniker
Ha en skön vecka och hoppas ni får pyssla lite ni med inför Julen