söndag 19 januari 2014

Städ tid blev sy tid

Städ tid blev sy tid........ska villig erkänna så mycket städ tid har jag inte, det finns ju roligare saker att göra men....just nu har vi rivit ut badrummet och väggar dit in och då känns det lite meningslöst att städa mer än det nödvändigaste så lite mer tid har jag haft i syrummet senaste tiden

Jag beslutade att försöka ta vara på lite av spilltygerna för att rensa ut för lite mer plats i skåpet och så är det lite skönt att bara komma igång med sömnaden efter all julledighet.
Spilltygerna var mest sådana som varit till barnbarnet så då fick det bli lite nytt till honom.


 Två par byxor varav ett par fick bli 2 färgad, alltid bra med många byxor i garderoben enligt mamman. Långkalsongerna kommer från mönster i Ottobre tidningen nr.6 2013, kul att sy något jag inte gjort tidigare.

Tre jumprar
 "pippitröjan" blev lite kort , trots att jag "skodde" den i fållen
det var tyvärr mycket fel på tyget men går nog att använda ett tag.
Kul med lite färg och att leka lite med fler tyger så som "biltröjan
Det grå tyget med stjärnor räckte inte till en hel tröja så framstycket samt halskanten fick bli i ett annat tyg
 
            Lite nöjd kände jag mig när det gick att få bilarna på rad i halskanten

Ett tyg som legat länge  som jag inte känt för riktig men  nu så......
Det fick bli en mysoverall, vilket jag inte hade mönster till, utan använde mig av tröja och byxmönster i kombination och sen bestämde jag mig allteftersom jag sydde hur det skulle vara
Helt perfekt blev den inte , men jag gillar att sy på det sättet.

Skulle iväg på en utbildning i 6D data-programmet i Huskvarna i torsdags och ville bara ha något nytt , "knäppt" på mig
Det blev en jumper som färgmatchade min stickade schal
Onsdagskvällens tidsfördriv blev den här:
Ett bas mönster från Kwiksew sen länge.
Halsringningen fick ett par små veck med en slät halskant
Muddarna fick en spetsavslutning vid övergången till armen och sen hade jag 6 knappar som dekoration. tyget är en barnviskos från Sydilla
 
Nu så känns det som sömnaden har kommit igång i fingrarna igen så det är dags att börja sy lite underkläder och försöka skapa något nytt inför kurserna

1 kommentar:

Floraninan sa...

Vilka söta kläder du sytt! Gillar verkligen kanten med bilarna, gissar att den blev populär hos barnbarnet :).