tisdag 18 februari 2014

Syr Bh efter Bh


Nu så är det mest Bh sömnad som gäller i syrummet
Håller på att ta fram ett nytt mönster men som vanligt tar det sin lilla tid
Tanken med detta mönster är att det ska finnas i många storlekar
Har "snöat in mig" på tunna tyger och spetsar.
 De flesta mönstren har ju varit med vadd den sista tiden och nu vill jag ha lite flärd.
Så är det ju även så att de som har större byst oftast inte vill ha någon vadd i Bh:n

När jag startar med ett nytt mönster så brukar jag använda mig själv som modell.
Just i den fasen är jag nu.
  Jag plockar  fram min "spill låda" med tyger, spetsar osv. så det jag visar nu är rester av det jag haft i min Butik tidigare, förutom den lila Bh:n, kunde inte motstå det nya materialet till denna



Den första Bh:n blev vit, blev ganska nöjd men
 axelbanden kom lite för långt ut på axeln
Jag har använt mig av ett tunt flor vilket är nästan stumt som foder i kupan utom under spetsen
Min storlek är 85 B och dockans ca 75B därav lite rynkor och svårt att skylta
 
Här fick jag ändå för mig att testa med att  lägga vadd i "underkupan" samt att jag ändrade formen lite och flyttade axelbanden
Tyvärr Bh:n blev inte så bra "plattade" och det vill jag ju inte men söt blev den och lite mer lärdom fick jag, får se om jag gör något med den senare för att trivas i den.
 
 
Så den lila Bh:n vilket också är ett tunt flor i fodret med en tunn powernet som tyg
Det fick bli lite blandade lila färger men det blir oftast bättre än man tror när det sytts upp
applicerade en spets över kupsömmen
Här provade jag en annan "underdel" som är rakare och stum på sidorna
återvände till den vita kupans form men ändring vid axelbandet
Bakstycket är delat och stumt vid sidan om kupan,
Inte helt nöjd så jag fortsätter nog med det förra bakstycket
 
Nästa steg blev att sy en till dottern för att testa en annan storlek
skickade den till henne igår så jag vet ej ännu hur den sitter
Lite spännande eftersom hon" krympt" och jag måttat henne till 75 D
Kul att leka med färger får se vad hon säger
 
När jag nu ändå är mitt uppe i Bh sömnaden så tog jag mig an en Bh som legat halvfärdig
Jag sydde den under Bh kursen i Jönköping  i november
då jag visade steg för steg och på så sätt blev bara halva färdig.
Det är LG Bh:n
Spetsen är hud/rosa och tyget är hudfärgat svårt att fota bra
(Materialet finns i Butiken)
"Naturlig docka"
Ville visa hur den sitter på eftersom jag känner att det blir en favorit
Ungefär så här är mitt mål att en bra bas- bh ska sitta
Sen beror det på tillfälle och kläder men med den här kan jag jobba
,leka med barnbarn osv. utan att "behagen" trillar ut 
 
Nästa steg är att sy till fler modeller (nära vänner) för att se hur den fungerar
Hoppas att det ska fungerar så att det kan bli ett nytt mönster så småningom
 

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Så spännande med en ny modell. En sådan är jag helt klart inspirant på, tycker det är så snyggt med enkel spets upptill.

mulliga m sa...

Kul och fortsätt du med dina experiment. Jennys hade härliga färger. Ses på söndag!

Lisa sa...

Tack Malin och Mimmi
Ja nu känner jag mig ännu mer inspirerad då jag fick bilder från Jennie
Bh:n satt perfekt vilket inte varit så självklart för henne tidigare

Floraninan sa...

Vilken fin modell på BH! Alla var väldigt fina tygkombinationer, gillar verkligen BH:ar med spets :).

Pulvertroll sa...

åh så fint, tänk om jag en dag skulle klara sy en bh, jag gör trosor o kallingar på löpande band med dina bra o pedagogiska mönster, du är väldigt bra på det du gör

Ing-Marie i Säter sa...

Så perfekt den satt på sista bilden. Sådanna finns inte att köpa. Får nog sy en när du knåpat färdigt.