fredag 30 maj 2014

Gardinsömnad

Senaste tiden har jag ägnat mig åt gardinsömnad, kanske inte det roligaste men då får man försöka göra det lite trevligare.
Tycker om mina gardinstänger där jag bara klämmer fast dem mellan fönsterkarmarna.
Blir inte så mycket tyg och då är det roligt att leka lite.

Började med fönstren i köket/ rummet.
Köpte ett linnetyg och sedan fick brodermaskinen jobba.
Ville testa att brodera med Puffy, ett material du lägger på broderiet.


Sömmen vid gardinstänger ville jag ha en effekt på.
Drog ett par trådar i tyget för att sen använda mig av Vingnålen och passande söm.


Det fick bli lika gardiner vid de små fönster ,lite annorlunda vid det bredare fönstret.






Nästa gardin var till mitt syrum, här hade jag ett tyg liggandes från Ikea.
Färgerna är ljust gråblå i rummet med detaljer i cerise 
Tycker om att " leka och skapa" alltefter jag syr men början blev att brodera motiv från broderkortet Husqvarna Sew Bertha, förstorade dem lite först i 6D programmet, vilket går enkelt och snabbt med mycket bra resultat.
Visst är de underbara!

Jag har mycket sol i mitt syrum och ville hitta en lösning då det inte finns några persienner i detta rum.
Så jag ville ha något som kan se bra ut från ut och insidan.
Pfaff har ju så fina mönstersömmar så det fick bli ett smakprov av dem.
Tog lite tid men dessa fick det bli.
Sen fick lösningen bli knapphål 45 mm,knapparna hade jag ju hittat hos JL Sycenter i Jönköping i rätt färg.
Kul med lite färg i fönstret och en lite annorlunda gardin, tyvärr hade jag inte mer tyg så den täcker inte fönstret helt men ok ändå.


Nu får det vara färdigt med gardinsömnad för denna gång,
Nu väntar inköpsresa och planering för hösten med kurser, mönster mm.
Men man vet ju aldrig...

3 kommentarer:

Floraninan sa...

Vilka härliga gardiner du sytt! Gillar verkligen broderiet på syrumsgardinen, härlig :)!

Helena Skoog Rubach sa...

Jätte snygga alla din olika gardiner. Roliga broderier på den rosa.

Lisa sa...

Tack Nina och Helena

Ja syrumsgardinen blev ett lyft för detta utrymme

Nina du kan se alla motiv på Broderkortet på Huskvarnas hemsida om du är nyfiken.
Det ska finnas i de flesta format så alla symaskinsmärken ska kunna använda detta.
De är riktigt charmiga och sys i endast 2 färger.